Speciális feladatok, különleges elhivatottság: védőnőként a gyógypedagógiai intézményekben

Megosztás

Hankóczyné Domonkos Judit védőnő és mestertanár munkája az iskola-egészségügyi szolgálaton belül is speciális. Miskolcon gyógypedagógiai és készségfejlesztő intézményekben segíti a fiatalok egészségfejlesztését. Ez a munka különleges hozzáállást kíván, hiszen a gyermekek az állapotuknak köszönhetően sokkal nagyobb figyelmet igényelnek. Az egészségügyi ellátásuk is időigényesebb. Judit elhivatottsága nem csak a mindennapi védőnői munkában mutatkozik meg. A Miskolci Egyetem Egészségtudományi Karán, a védőnői szakmát választó hallgatókat oktatja.

Mik azok a tevékenységek, amik hozzátartoznak a napi feladatokhoz?

Egyrészt a rendszeres fogadóórák, emellett az elsősegélynyújtás, valamint az éves munkatervben szereplő programok megszervezése, a védőoltások időszakának előkészítése tartozik hozzánk beleértve az oltó anyagok beszerzését is. Emellett gondoskodni kell a rendeletben foglalt szűrővizsgálatok biztosításáról. Ilyenkor írásban kiértesítjük a szülőket az aktuális eseményekről. Tisztasági szűréseket is végzünk. A szervezésen és az adott program lebonyolításában való részvételen kívül, a teljes dokumentáció is hozzánk tartozik. Az olyan speciális intézményeknél, mint amilyenekben én is dolgozom, a családdal való kapcsolattartás a szokásosnál több időt igényel. Azonban a határidők betartása ránk is kötelező érvényű. Ezért a speciális intézményekben dolgozó védőnők nem 800 gyermek ellátásában vesznek részt, hanem maximum 500 fiatalról gondoskodnak oktatási intézményi keretben. A partneri együttműködés a tanulóval és a szülőkkel az egyik legnagyobb kihívás ezen a területen. A munkánk során szorosan együttműködünk az iskolaorvossal és ahol van, ott az iskolapszichológussal és iskolai szociális segítővel is.

A speciális intézményekben tanulóknál a krónikus gondozás figyelemmel kísérése kiemelt feladat. Nyomon követjük, hogy milyen vizsgálatokra kell rendszeresen visszajárniuk. Az egészségfejlesztő programoknál időnként plusz nehézséget jelent a csoportbontás, több időt kell fordítani a feladatok megértésére. Más eszközöket használunk.

Meddig követik figyelemmel a gyermekek fejlődését a speciális képzési rendszerben?

A rendelet szerint tisztasági szűrés és csoportos egészségfejlesztés hároméves korban, az óvodában kezdődik, a szűrővizsgálatok elvégzése pedig ebben az időszakban a területei védőnőhöz tartozik. Hatéves kortól az iskolában folytatódik, ekkor lép be az iskolavédőnő és a középiskola elvégzéséig, 18 éves korig vesz részt az egészségfejlesztésben. A nappali rendszerű speciális közoktatási intézményekben, ahol én is dolgozom, 26 éves korig tanulhatnak a fiatalok. Őket eddig az életkorig segítjük.

A szűrővizsgálatok és a kötelező oltások mellett a gyerekek egészségnevelésében hogyan vesznek részt?

Rendszeresen tartunk egészségfejlesztési témákban előadásokat, foglalkozásokat különböző korcsoportú fiataloknak. Ezek tartalmukat tekintve folyamatosan bővülnek. Néhány éve ugyanis nem elegendő például a dohányzás klasszikus elemeivel és azok egészségkockázataival foglalkozni. Ahogy szélesedik a paletta, az elektromos cigaretták mellett például a snüsz hatásairól is beszélnünk kell. A snüsz azért veszélyes mert gyakorlatilag külső szemlélő nem is veszi észre a használatát. Mivel a snüsz párnát a szájukba teszik be, a nyálkahártyával kerül közvetlen kapcsolatba, ezét nyálkahártya fekélyt is okozhat. Könnyen túladagolható a benne lévő nikotin, ezért ebből a szempontból sokkal veszélyesebb a hagyományos cigarettánál. Követnünk kell az aktualitásokat.

További veszélyforrás az energiaitalok nagymértékű fogyasztása abban az esetben, amikor a tanuló az egészségi állapota miatt rendszeresen szed gyógyszert. A gyógyszer és energiaital kombinációjának hatását pedig egyáltalán nem tudják felmérni. Az egészségfejlesztési program keretében ezért fontos kitérni ezeknek a kockázatoknak az ismeretére.

Emellett komoly kihívás az internetes zaklatás. A gyerekek gyakran nem is érzékelik ennek a valós súlyát és hatását. Fel kell hívni a figyelmet a kortárs zaklatás veszélyeire. Ugyan ez igaz az iskolai bántalmazásokra is. Nem csak a fizikai, hanem a verbális bántás is komoly dolog.  A megszégyenítés, kirekesztés, egyes helyzetek telefonnal történő rögzítése és a tartalom megosztása az interneten szintén súlyos következményekkel járhat. A fiatalok többsége tulajdonképpen nem tudja felmérni, hogy ez mennyire veszélyes folyamat.

Az egészségfejlesztéshez tartozik a serdülőkorban a párválasztással kapcsolatos tudnivalók átadása és az ezzel kapcsolatos teendők. A védekezés és az intim higiénia, valamint az ehhez kapcsolható védőoltások szerepéről is tájékoztatást adunk.

Az iskolai védőnői szolgálat legalább olyan összetett, mint a várandós anyukával való együttműködés kialakítása, vagy  szülés után az anyuka segítése és az újszülött gondozásának támogatása

Ezek az életterületek bizalmat feltételeznek és egyben biztonságos kereteket igényelnek. Mennyire lehet bizalmi kapcsolatot kiépíteni a fiatalokkal?

Ebben nekem jók a tapasztalataim. A gyerekek nyitottak és érdeklődők. Anonim formában, írásban is feltehetnek kérdéseket. Emellett gyakran felkeresnek bennünket amikor bent vagyunk az iskolában, kérdeznek és beszélnek az őket foglalkoztató dolgokról.

Előfordul, hogy a szülő nem járul hozzá a kötelező védőoltás beadásához? Mi ilyenkor a teendőjük?

A munkánk nehézsége, hogy mi nem vagyunk abban az értelemben szoros kapcsolatban a családokkal, ahogy a területi védőnők, akik a rendszeres családlátogatásoknak köszönhetően ismerik a gyerekek hátterét is. Ezért a területi védőnőkkel együttműködünk, különösen a problémás eseteknél. Mi elsősorban írásban tartunk kapcsolatot a szülőkkel, de ha indokolt, telefonon is megkeressük őket vagy személyesen is találkozunk velük az iskolában. Értesítjük őket az aktualitásokról. Ezzel együtt nagy figyelmet fordítunk arra, hogy kellő tájékoztatást adjunk a védőoltások szerepéről és biztonságot nyújtó tulajdonságairól. A gyerekeknek és a szülőknek is beszélünk ezekről. Amennyiben a szülő mégsem egyezik bele a kötelező védőoltásba, akkor az iskolavédőnőknek jelzéssel kell élni a gyermekvédelmi szolgálat felé és hatósági intézkedést kell kezdeményezni a gyámhatóság irányába.

Munkáltatási szempontból egyébként hova tartoznak az iskolában szolgálatot teljesítő védőnők?

A Miskolci Egészségfejlesztési Intézet alkalmazásában, jelenleg önkormányzati fenntartásban dolgozunk.

Nem csak az iskolások egészségfejlesztésén dolgozik. A Miskolci Egyetem Egészségtudományi Karán oktatja a leendő védőnőket. Az olyan speciális helyzetekre, mint például azoknak az intézményeknek a diákjai, akikkel Judit is dolgozik, hogyan lehet felkészíteni a hallgatókat?

Szituációs gyakorlatok segítik a képzésben résztvevőket. Emellett igyekszem az elmúlt másfél évtized minden tapasztalatát átadni. A hallgatók intenzív tanulási időszakon vesznek részt. Nagy hangsúlyt fektetünk a gyakorlati képzésre iskolai terepen is. Előfordul, hogy az alapképzésben résztvevők a szakdolgozatukat nálam írnak. Emellett a szakvédőnők oktatását is segítem az ifjúsági szakvédőnő specializáción, amelyet az alapképzést követően választhatják az MSc. képzés keretében.

Szerző: Csaba Beatrix

Fotó: Balázs Attila/MTI

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz. 

Kapcsolódó cikkek